Image Image Image Image Image
Scroll to Top

To Top

Strafzaken

02

nov
2013

In Strafzaken

Door - F.P. Slewe

Toezichtmaatregelen als alternatief voor voorlopige hechtenis

On 02, nov 2013 | In Strafzaken | Door - F.P. Slewe

Op 1 november 2013 is in werking getreden de wet van 5 juni 2013 tot implementatie van het kaderbesluit 2009/829/JBZ van de Raad van de Europese Unie van 23 oktober 2009 inzake de toepassing, tussen de lidstaten van de Europese Unie, van het beginsel van wederzijdse erkenning op beslissingen inzake toezichtmaatregelen als alternatief voor voorlopige hechtenis (Staatsblad 2013, 250).

Het kaderbesluit bevat kort samengevat de volgende regeling.

Een beslissing waarbij in een lidstaat van de Europese Unie als alternatief voor voorlopige hechtenis of als voorwaarde van de schorsing van de voorlopige hechtenis aan een verdachte verplichtingen (controlemaatregelen) zijn opgelegd, kan aan een andere lidstaat van de Europese Unie worden gezonden (door middel van het zogenoemde certificaat), indien de verdachte in die lidstaat zijn vaste woon- of verblijfplaats heeft.

Ontvangt een lidstaat een dergelijke beslissing, dan is deze in beginsel gehouden de beslissing te erkennen en toezicht te houden op de naleving van de aan de verdachte opgelegde verplichtingen. De wijze waarop dit toezicht geschiedt, wordt beheerst door het recht van de lidstaat waar het toezicht wordt uitgeoefend.

De lidstaat waar het strafproces plaatsvindt, blijft bevoegd om alle beslissingen ter zake van de voorlopige hechtenis te nemen. Indien de verdachte de verplichtingen niet naleeft, kan hij worden aangehouden en overgeleverd aan de lidstaat waar het strafproces plaatsvindt, op grond van een Europees aanhoudingsbevel.

De regeling in het kaderbesluit heeft betrekking op de volgende aan de verdachte opgelegde toezichtmaatregelen:

  • het gebod een bepaalde autoriteit in kennis te stellen van elke wijziging van woon- of verblijfplaats;
  • het verbod bepaalde locaties, plaatsen of afgebakende gebieden te betreden;
  • het gebod op bepaalde tijdstippen of gedurende een bepaalde periode op een bepaalde locatie aanwezig te zijn;
  • de beperking van het recht om de uitvoerende lidstaat te verlaten;
  • het gebod zich op bepaalde tijdstippen bij een bepaalde instantie te melden (meldplicht);
  • het verbod contact te leggen of te laten leggen met bepaalde personen of instellingen (contactverbod).

Het kaderbesluit voorziet voorts in de mogelijkheid dat een lidstaat aangeeft op de naleving van welke andere verplichtingen dan de hiervoor genoemde toezicht kan worden gehouden. Het kaderbesluit noemt enkele van deze verplichtingen: het verbod bepaalde activiteiten te verrichten, een rijverbod, de storting van een waarborgsom, de verplichting een therapie of verslavingsbehandeling te ondergaan en de verplichting contact te vermijden met bepaalde voorwerpen die in verband staan met de vermeende strafbare feiten. Iedere lidstaat kan dus zelf het toepassingsbereik van het kaderbesluit verruimen door meer toezichtmaatregelen aan te wijzen.

Nederland heeft het ondergaan van Elektronisch toezicht aangewezen als toezichtmaatregel die in Nederland kan worden uitgevoerd.

De nieuwe wet is geregeld in titel 3 van het Vijfde Boek van het Wetboek van Strafvordering.

5/5 - (2 stemmen)

Call Now Button